کد مطلب:124703 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:269

عترت رسول الله
عترت رسول الله صلی الله علیه و آله همان عینیت قرآن در افرادی از بین انسان ها است. عترت تجلی قرآن در انسان یعنی قرآن مجسم همان عترت می باشند.عترت رهنمون به قرآن و قرآن و عترت همان بزگ راه مطمئن كه ره رو را به مقصد می رساند، می باشند. منشأ و منبع عرتت فرموده ی رسول الله صلی و الله و آله است كه فرمود، انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا. [1] «من دو چیز گرانقدر در پیش شما به یادگار می نهم، تا هنگامی كه به آن دو چنگ آویز باشید گمراه نخواهید بود.» رسول الله صلی الله علیه و آله شاخص های رهنمون رابر همگان معرفی نمود.

هنگامی كه آیه تطهیر در شأن و مقام اهل بیت فرود آمد: انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا. [2] رسول الله صلی الله علیه و آله، علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را زیر كسای یمانی گرد آورد آنگاه فرمود: هؤلاء اهل بیتی و ثقلی. [3] «اینان اهل بیت گران قدر من می باشند.» و در مورد دیگر افراد، دیگری را كه نه نفر از فرزندان



[ صفحه 53]



حسین علیه السلام می باشند و به این تعداد افزود. [4] و نیز از رسول الله صلی الله علیه و آله این گونه نقل است كه: الحسن و الحسین فی عترتی و اوصیایی و خلفایی. [5] .

بااین بیان عترت رسول الله صلی الله علیه و آله عبارتند از دوازده نور پاك امامت و فاطمه زهرا علیهاالسلام. مقام بلند عترت همان عروة الوثقی، و صراط مستقیم بودن آنان است. هیچ گونه گرایش به باطل در زندگی آنان راه ندارد. عترت یعنی شاخص های رهنمون الهی و حجت خدا در میان انسان ها. عترت از مثقام رفیع عصمت بهره مند و بلكه به بالاترین مرحله عصمت باریافته است. حسن مجتبی علیه السلام از زمره این عترت است و از این مقام والای منحصر به عترت بهره مند است. برترین مقام عصمت و معنویت كه كسی از بنی آدم در این مقام سهیم و شریك نمی باشد.


[1] اسدالغابة، ج 2، ص 18 در المنثور، ح 6، ص 7، و منابع فراوان ديگر..

[2] احزاب، 33.

[3] نور الثقلين، ج 4، ص 274 و 572.

[4] نور الثقلين، ج 4، ص 274.

[5] اثبات الهدي بحراني، ج 5، ص 139.